Edukacja zdrowotna w szkołach – realna potrzeba i apel do rodziców
Podsumowanie konferencji KRAUM we Wrocławiu

Podczas Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) zatytułowanej „Edukacja zdrowotna, medyczna i humanizacja we współczesnym kształceniu kadr medycznych”, która odbyła się w dniach 22–23 maja 2025 r. na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu, skupiono się m.in. na roli edukacji zdrowotnej w szkołach oraz na potencjale zawodowym absolwentów zdrowia publicznego, czemu poświęcono cały pierwszy dzień konferencji. Tematy te uznano za kluczowe dla przyszłości polskiego systemu ochrony zdrowia oraz sytuacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa.
Edukacja zdrowotna, która od września 2025 roku zostanie wprowadzona do szkół jako przedmiot fakultatywny, ma potencjał, by stać się fundamentem prozdrowotnych postaw wśród dzieci i młodzieży. Obejmuje ona szeroki aspekt zagadnień m.in. takich jak zdrowe żywienie, potrzeba aktywności fizycznej, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, profilaktyka uzależnień czy dobrostan psychiczny. Te treści nie tylko uzupełniają wiedzę szkolną, ale uczą młodych ludzi dbałości o zdrowie – swoje i innych – w codziennym życiu.

Rektorzy uczelni medycznych podkreślają, że chociaż przedmiot nie będzie obowiązkowy, warto, by rodzice świadomie zapisywali na niego swoje dzieci. Dotychczasowe doświadczenia krajów, które wcześniej wprowadziły edukację zdrowotną do programów nauczania, pokazują, że takie działania skutkują wyższą świadomością zdrowotną społeczeństwa i mniejszą liczbą problemów zdrowotnych w dorosłym życiu.

Ważnym elementem debaty była także rola absolwentów kierunków zdrowia publicznego – specjalistów przygotowanych do prowadzenia działań edukacyjnych, profilaktycznych i promujących zdrowy styl życia. Obecnie ich potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany. W opinii środowiska akademickiego niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań prawnych umożliwiających ich zatrudnianie w szkołach, placówkach opieki zdrowotnej oraz jednostkach samorządowych w charakterze edukatorów zdrowotnych i profilaktyków.

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu zapowiedział opracowanie specjalnego podręcznika dla nauczycieli, którzy będą prowadzić lekcje edukacji zdrowotnej. Materiały mają być zgodne z podstawą programową i przygotowane w sposób dostosowany do wieku uczniów, z naciskiem na aktualną i rzetelną wiedzę naukową. W konferencji udział wzięli specjaliści i naukowcy z różnych uczelni zrzeszonych KRAUM oraz reprezentowani byli przedstawiciele wszystkich gremiów, dla których sprawa edukacji zdrowotnej i dbania o własne zdrowie nie jest obojętna. O ważności poruszanego tematu świadczy również obecność i patronat Pani Senator dr Beaty Małeckiej-Libery, Przewodniczącej Senackiej Komisji Zdrowia, a także patronat Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Zdrowia oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Konferencja KRAUM zakończyła się wspólnym apelem rektorów do rodziców: edukacja zdrowotna to nie ideologia, lecz konkretna, praktyczna wiedza, która może realnie wpłynąć na jakość życia młodego pokolenia. Uczestnictwo dzieci w tych zajęciach to inwestycja w zdrowe, świadome i odpowiedzialne społeczeństwo przyszłości.
